Reisevilkår ved kjøp av pakkereiser fra Unike Reiser AS.
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Unike Reiser (heretter kalt UR). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte vilkår for den aktuelle reisen. På reiser med særskilte vilkår vil dette framkomme i reisebekreftelsen. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser, går UR sine reisevilkår foran, da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
En pakkereise forstås som en kombinasjon av minst to av følgende elementer som er tilbudt av og kjøpt som en samlet pakke gjennom UR:
- Transport
- Overnatting
- Andre turistmessige tjenester som ikke er direkte tilknyttet transport, og som utgjør en vesentlig del av pakkereisen
Vedlegg til reisevilkårene gjeldende ved bestilling av reiser med UR, er å anse som en del av URs reisevilkår.
Vilkårene er oppdatert per 14. april 2023. Bestillinger foretatt før denne dato og med avreise etter denne dato, omfattes av de oppdaterte vilkårene.
1. Bestilling av pakkereise
UR er en nettbasert reisearrangør og bestilling av reiser foretas elektronisk via vår nettside eller e-post. Bekreftelser og annet sendes derfor ikke per post. Den reisende må selv sørge for å skrive ut nødvendige dokumenter til bruk og fremvisning på reisen. Det kan gjelde flybilletter, hotell- og/eller transportdokumenter samt dokumenter sendt separat på e-post fra URs leverandører, som for eksempel bilutleiedokumenter, vouchere, billetter, o.l.
Bestiller av reisen må være myndig på bestillingstidspunktet. Personen som bestiller/bekrefter reisen, betraktes som eier av reisen. Det er kun denne personen som kan endre og/eller avbestille reisen. Eventuelle henvendelser, korrespondanse eller generelle spørsmål fra UR angående reisen, vil skje til denne personen. Bestiller en person flere pakkereiser betraktes samme person som eier av samtlige pakkereiser.
Eventuelle allergier og spesielle behov på reisen og under oppholdet, må opplyses om før bestilling. UR fraskriver seg ansvar for problemer knyttet til allergier og /eller spesielle behov for bestillinger som ikke kan endres eller annulleres dersom disse ikke er meddelt UR skriftlig før bestilling er foretatt. UR må gis mulighet til å besvare henvendelsen i forkant av bestillingen slik at et eventuelt feilkjøp kan unngås.
Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg, gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av reisens reisevilkår.
Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Navn på alle reisende må stemme overens med gyldig pass. UR påtar seg ikke ansvar for hva følgene av ukorrekte opplysninger kan medføre av økonomiske og andre konsekvenser for den reisende. Om det ikke er mulig å endre navn på flybilletten, må ny flybillett kjøpes for egen regning.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre mot et gebyr etter at bestillingen er bekreftet. Dersom UR har mulighet til å etterkomme de nye ønskene, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre leverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
2. Bekreftelse av pakkereise
Etter bestilling av reisen og aksept av vilkårene vil du motta en skriftlig bekreftelse til oppgitt e-postadresse. Ved manglende mottak av bekreftelse må den reisende uten ugrunnet opphold kontakte UR. Merk at prisen ikke er endelig før reisen er bekreftet av UR.
Spesielle ønsker til reisen eller oppholdet fra kundens side kan ikke garanteres verken fra oppholdsstedet, flyselskapet, UR eller andre leverandører dersom de ikke er akseptert i bekreftelsen.
Et skreddersydd tilbud som ikke kan bestilles via URs nettside, kan først bekreftes:
• Når alle kundens opplysninger er sendt til og mottatt av UR
• Når alle reisens elementer er bestilt og bekreftet hos URs leverandører
Den skreddersydde reisen er først bekreftet når du har mottatt ordrebekreftelse fra UR.
3. Reisens pris
Prisen på pakkereisen er dynamisk og kan endre seg helt fram til reisen er betalt. Prisen presenteres i utgangpunktet per person når flere reiser sammen. Når kunden gjør sine valg, justeres prisen ut fra valg av romtype, flyavganger, måltider, transfer og lignende. Spesielt vil manuelt produserte tilbud mottatt på e-post eller telefon være å anse som ferskvare som kan gå ut på tid.
De skatter og avgifter som kan beregnes, betales samtidig med kjøp av reisen. Enkelte lokale skatter og avgifter kan ikke betales på forhånd, men må betales av kunden på stedet. Dette kan gjelde turistskatt som innkreves av overnattingssteder, bompenger og lignende.
4. Depositum og sluttbetaling
Depositum på 10 % av reisens totalbeløp betales til UR innen fem dager etter bestilling, så sant ikke leverandører krever noe annet.
I enkelte tilfeller kan betalingsforpliktelser til leverandører medføre høyere depositumsbeløp og kortere betalingsfrist.
Depositumet er ikke refunderbart ved eventuell avbestilling og man må betale de utgifter UR har overfor sine leverandører.
Reisen betales i sin helhet til UR senest seks uker før avreise.
For bestilling av reiser med mindre enn 8 uker til avreise, vil hele beløpet bli fakturert ved bestilling. Faktura har forfall 3 dager etter at reisen er bekreftet.
Flypris og/eller flyskatter er ikke bekreftet før flybillettene er betalt og utstedt. Dette er flyselskapets egne regler og ligger utenfor vår kontroll.
I enkelte tilfeller har flyselskapet kort frist på utstedelse og betaling for billettene. I slike tilfeller vil billettene bli fakturert sammen med depositumet.
Flybilletter kan avbestilles frem til de utstedes. Ved avbestilling etter at billetter er utstedt, gis det ingen refusjon. Betalingsbetingelsene kan variere i forhold til hvilke regler man må forholde seg til hos UR sine leverandører.
NB! Vi gjør oppmerksom på at Angrerettloven av 21.12.2000 ikke gjelder ved kjøp av reisetjenester, jfr. lovens §9 b.
Angrerettloven kan du se her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-48-l-20192020/id2691485/?ch=4
Betaling med kort medfører et gebyr på 2,4% av totalbeløpet. Gebyret kreves av kortselskapet.
Om du ønsker å betale med kort, må dette opplyses om ved bestilling av reisen.
Ved betalingsutsettelse eller delbetaling via SVEA er det SVEA sine vilkår som gjelder.
5. Endringer
Den reisende kan forandre reisedag, reisemål, hotell og lignende mot et administrasjonsgebyr på NOK 500,- per person, per endring, i tillegg til leverandørens gebyrer. Endringer kan bare utføres dersom UR har mulighet til å etterkomme kundens ønsker.
Endring av navn på flybilletter før dokumentutstedelse er ikke mulig uten gebyrkostnader. Gebyrets størrelse avhenger av flyselskap og billettype. I enkelte tilfeller er det ikke mulig å gjøre endringer i det hele tatt.
Endring i antall reisende, uavhengig av årsak, kan føre til endring i pris for den/de som fortsatt skal reise. Denne endringen er aktuell fordi transport-, safari- og arrangørselskap tar betalt per bil og ikke per person. Dette gjelder også prisforskjeller i enkeltrom/dobbeltrom på hotell og lignende.
6. Avbestilling
Avbestilling skal skje skriftlig per e-post til post@unikereiser.no.
Avbestillingen må sendes fra samme e-postadresse som er blitt brukt til å bestille reisen og UR har sendt bestillingsbekreftelse til. Avbestilling regnes fra den dato (mandag - fredag) UR mottar beskjeden. Din avbestilling er først gyldig når du har mottatt skriftlig bekreftelse fra UR.
Følgende gebyrer gjelder ved avbestilling:
- Ved avbestilling etter innbetaling av depositum, er depositumet tapt
• Ved avbestilling etter innbetaling av reisens samlede pris, er reisens pris tapt
Merk at det kan forekomme unntak, i henhold til våre leverandørers betalingsfrister. Det er leverandørens betalings- og kanselleringsfrister som gjelder.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til leverandører.
7. Flybilletter
Flyselskapene kan endre ruter og priser på flybillettene uten forvarsel. Noen flyselskap tilbyr billetter i priskategorier hvor betaling må skje umiddelbart uavhengig av hvor lang tid det er til avreisedato. Forfallsdato kan også i enkelte tilfeller endres av flyselskapet. Skulle dette bli aktuelt, vil vi kontakte deg med ny betalingsinformasjon.
Hvis flybillettene er betalt og bekreftet hos flyselskapet, har flyselskapet ansvar for å finne en løsning. Hvis billettene kun er reserverte, står ikke flyselskapet ansvarlig og eventuelle merkostnader må dekkes av passasjeren. UR anbefaler at kundene betaler for flybilletter sammen med depositum.
Vi kan forhåndsbestille seter på flyene der hvor det er mulig. Vi kan likevel ikke garantere for reservasjonen da flyselskapene står fritt til å endre dette når de selv ønsker det, også ved innsjekk.
Bestiller du flybilletter på egenhånd, er du som reisende ansvarlig for å informere UR om reisedatoer, flynummer, ankomst/avreisetider og eventuelle endringer.
I de tilfeller du har kjøpt separate flybilletter og mister forbindelse på grunn av forsinkelser og/eller kanselleringer eller tidtabellsendringer fra flyselskapene, er ikke UR, de respektive flyselskapene og andre leverandører ansvarlig. Kunden er selv ansvarlig, og må stå for eventuelle merkostnader dette medfører.
Består din reise av to enkeltbilletter innebærer det, hvis den ene flyvningen av en eller annen grunn ikke kan gjennomføres på grunn av endring/avbestilling, vil ikke den andre flyvningen endres automatisk. Du er selv ansvarlig for å endre billetten, samt dekke eventuelle omkostninger.
Alle angitte flytider er i lokal tid i det landet du reiser til, via og fra. Det er bestillerens ansvar å ta del i de regler for transport som hvert enkelt flyselskap opplyser om på sine nettsider.
Som reisende er du ansvarlig for å kontrollere detaljer for din ut- og hjemreise ved å logge inn med bookingreferanse og etternavn på flyselskapets hjemmeside.
Eventuelle endringer og innstilte flyvninger ligger utenfor UR sin kontroll.
Mange flyselskap tar ekstra avgift for bagasje, setereservasjon, etc. Dette betaler du selv på flyplassen, direkte til flyselskapet, eller på flyselskapet sin egen nettside.
Det er den reisendes ansvar å møte opp på flyplass i tide.
8. Endret eller avvikende flyreise
Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt reise, det være seg for hele eller deler av reisen.
Hvis den reisende ikke benytter utreisebilletten eller en strekning av flyreisen, kansellerer flyselskapet normalt også hjemreisebilletten eller resten av flystrekningene.
Flere flyselskaper krever at innsjekk foretas på forhånd og elektronisk for ut- og hjemreisen. Dersom den reisende møter på flyplassen uten å ha foretatt innsjekk, kan flyselskapet kreve gebyr for fysisk innsjekk. UR henviser til flyselskapets hjemmesider for mer informasjon om reglene for innsjekk og annen relevant informasjon om flyreisen.
9. Avbestilling/kansellering ved Force Majeure
Reisebransjen og UR følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen.
Slik avbestilling betinger at Utenriksdepartementets i sine reiseråd advarer mot å reise til det/de aktuelle reisemål.
Ved avbestilling av årsaker nevnt foran, tilbakebetales innbetalt beløp. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av UR dersom:
A) Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor URs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
B) Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som UR med rimelighet ikke kunne forutse.
For punkt A vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om UR kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt er å forstå som erstatning og må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om UR kansellerer en reise.
10. Reise- og avbestillingsforsikring
Den reisende er selv ansvarlig for å tegne nødvendige forsikringer. UR anbefaler reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. UR anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. UR har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes UR eller noen UR har ansvar for.
11. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å fremvise gyldig legitimasjon ved avreise og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler UR pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst seks måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa.
Om den reisende ikke er norsk statsborger, er det er den reisendes ansvar å sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
12. Forbehold
Alle priser er basert på dagens tariffer, avgifter og valutakurser. Det tas forbehold om uforutsette prisendringer som gjelder transportomkostninger, brennstoffpriser, skatter, avgifter, gebyrer i lufthavn eller valutakurser som er anvendt i prisberegningen.
Ifølge lovgivningen kan reisearrangøren forhøye den avtalte prisen som følge av ovennevnte.
Prisendringen vil kun omfatte omkostninger som gjelder den aktuelle valutaen og altså ikke hele pakkens pris.
Utgjør tillegget mer enn åtte prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
En eventuell tilleggsfaktura vil bli sendt senest 20 dager før avreisedato.
UR har ikke ansvar for tap om den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester som ikke inngår i pakkereiseavtalen, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for reise- eller flytider når endringene skyldes forhold UR ikke kan lastes for.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor URs kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av reisen, vil UR foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. UR vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
Det gis ikke prisavslag eller ytes erstatning for ulempe grunnet kortvarige forsyningsbrudd på hoteller, deriblant kortere, midlertidige avbrytelser av eksempelvis varmt vann eller varme. Det samme gjelder dersom svømmebasseng og lignende fasiliteter midlertidig og i kortere perioder er ute av bruk på grunn av nødvendige vedlikeholdsarbeid eller reparasjoner. Likeledes ved avvik fra kundens forventninger om byggestandard lokalt på reisemålet eller andre destinasjonsbetingede forhold som må anses som vanlige eller av mindre vesentlig karakter.
Det kan også bli foretatt mindre justeringer i dag for dag programmet.
UR tar forbehold om eventuelle trykkfeil på sine hjemmesider og i øvrig digitalt og fysisk materiell. UR fraskriver seg ethvert ansvar for opplysninger som måtte komme frem i overnattingsstedets eller andre underleverandørers brosjyrer og/eller hjemmesider. Dette gjelder også for prissammenligningssteder som for eksempel Finn.no.
13. Den reisendes plikter
Kunden er ansvarlig for å lese gjennom og gjøre seg forstått med alle tilsendte dokumenter og betingelser mottatt fra UR og/eller dennes samarbeidspartnere. Dersom det er spørsmål til det tilsendte, må den reisende uten ugrunnet opphold kontakte UR per e-post eller per telefon.
Flytider oppgis i lokal tid. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling, skal meddeles den reisende. Skjer det endringer etter at billetten er utstedt, skal UR eller flyselskapet kontakte den reisende via e-post eller telefon for å informere om endringen. Det er kundens ansvar å holde seg orientert om e-poster og telefonhenvendelser fra UR og dennes underleverandører.
Den reisende plikter å følge flyselskapets, overnattingsstedets, lokale leverandørers og myndigheters ordensregler og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende tilsidesetter sine plikter, kan UR og dennes samarbeidspartnere avvise den reisende. UR har ikke ansvar for eventuelle ekstrautgifter i slikt tilfelle, eksempelvis omkostningene ved endret hjemreise. Den reisende kan ikke gjøre krav på refusjon av de delene av reisen som eventuelt ikke måtte bli benyttet.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører UR eller dennes samarbeidspartnere tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt i forrige avsnitt.
Dersom den reisende ikke er norsk statsborger, plikter den reisende å opplyse om dette ved bestilling på grunn av visumbestemmelser. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise.
Reisende er også pliktet til å opplyse dersom de har spesielle allergier som skal tas hensyn til eller om vedkommende har med seg spesialbagasje på reisen (sportsutstyr, golfbag, barnevogn, barnesete, osv.).
Den reisende må overholde betalingsfristene og må ha nødvendige reisedokumenter som gyldig pass, visa, vaksinasjonsattester, o.l. ved avreise.
14. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hen oppdager en mangel ved reisen. Om den reisende mener å ha grunn til å klage på arrangementer, skal dette påpekes direkte på reisemål/bosted. Om dette ikke fører frem så skal den reisende kontakte vår lokale agent/representant på stedet. Kontaktinformasjonen står i reisedokumentene.
Om mangelen oppstår utenfor URs åpningstider, må den reisende lese inn en telefonbeskjed og tydelig oppgi ordrenummeret. Dersom den reisende unnlater dette, kan den reisende miste retten til eventuell kompensasjon eller erstatning.
Dersom den reisende ønsker å vise til en mangel etter at reisen har påbegynt, skal den reisende gi arrangøren eller formidler beskjed om dette (se punkt ovenfor) når han eller hun har oppdaget "mangelen". I motsatt fall taper den reisende retten til reklamasjon.
Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til UR senest to uker etter hjemkomst. Behandlingstid på reklamasjon er opptil fire uker.
Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller UR, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
I de tilfeller du ønsker å klage på noe som har hendt under transporten, for eksempel mistet bagasje, innstilte flyvninger eller andre omstendigheter som ligger utenfor UR sin kontroll, skal disse klager umiddelbart rettes direkte til det berørte transportselskapet. UR er ikke ansvarlig for slike forhold. Legg merke til at mange flyselskaper krever at dette blir gjort på flyplassen direkte, da de ofte har rapporter som skal fylles ut. Noen flyselskap krever at du registrerer klagen direkte på flyselskapets hjemmeside via Customer Relations.
15. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
16. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
UR er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti. Reisegarantifondet (RGF) vil dekke tap som måtte oppstå dersom UR går konkurs før reisen er gjennomført.
UR viser til Lov om pakkereiser.