Route 66

– Alle veiers mor!

Du kan velge mellom å sette deg på en 1450cc Road King Harley Davidson eller bak rattet på en åttesylindret dollarglis. Sett på cruise control og len deg tilbake, mens landskapet fra Los Angeles til Chicago ruller forbi som den beste road movie du noen sinne har sett.
På legendariske Route 66 er selve reisen målet. Bevegelsen er selve ferien. Det handler ikke om å ligge på en badestrand for å bli brun. Det handler ikke om å se museer for å bli klok. Det handler ikke om å bestige fjell. Vekk fra motorveien kommer du tett innpå det landlige USA og ofte tettere på menneskene.

Motorveiene på kryss og tvers av USA er en selvfølgelig del av livet bak rattet. Det er raskt, sikkert og begivenhetsløst. Men slik har det ikke alltid vært. Det var en gang, da alle veier førte gjennom små landsbyer med bensinstasjoner, bilverksteder, kirker, kafeer og fast food.
Med den kraftig økende trafikken i de brølende 1920-årene fikk forretningsmannen Cyrus Avery fra Tulsa, Oklahoma, ideen om å binde sammen Midtvesten med California – og selvfølgelig med Oklahoma som bindeledd. I 1926 åpnet en sammenhengende veiforbindelse fra Chicago til Los Angeles, og den fikk navnet Route 66.
Forfatteren John Steinbeck gjorde veien kjent i 1939 med boka Vredens Druer, som følger tørkerammede Oklahoma-bønder på sin vei til det forjettede land, California.

I 1938 ble man ferdig med å asfaltere de siste kilometerne av Route 66s grusveier, og i løpet av de neste årtiene var veien svært trafikert. 1950-tallet var veiens glansperiode og landsbyene blomstret opp med alt et bilisthjerte og en bilistmage ønsket seg. I 1956 satte USA i gang arbeidet med det store Interstate motorveissystemet, som siden har forbundet statene med over 80 000 kilometer med firefelts motorveier. Dette ble dødsstøtet for Route 66. Moteller, bensinstasjoner, kafeer og restauranter måtte stenge dørene etter hvert som motorveiene 55, 44, 40, 15 og 10 ble ferdige og suste forbi utenom de små byene. Selv ikke 1960-tallets populære tv-serie Route 66, hvis varemerke var den nå berømte Corvette, kunne endre på dette.
I 1985 ble den siste stumpen av Route 66 innhentet av en motorvei, og dermed skulle siste kapittel av den døende legenden være skrevet.

Men The Mother Road nektet å dø. Kanskje var det et skjult opprør mot motorveiene og McDonaldiseringen. Kanskje var det ren nostalgi. Et krampeaktig forsøk på å holde fast i gode minner fra en svunnen tid. Faktum er at Route 66 ble gjenfødt. Gamle skilt ble funnet frem, moteller fikk banket madrassene og de lokale burgerbarene fikk litt ekstra omsetning fra out-of-towners.

Route 66 er en kult-rute. Den vil neppe drukne i sin egen suksess. De mange fansene på Harley, i rustne pickups, i Cherokee firehjulstrekkere eller i den helt riktige Chevrolet Corvette 1954 sprer seg utover de 3940 kilometerne. Så sant som det er sagt: Route 66 is born again!

Med bilen full av CD-skiver, et kart over ruten med alle dens merkelige og fascinerende stopp og kjøregleden på topp, forlater du Chicago. Du skal knytte sammen de store sjøene i nordøst med Stillehavet i vest. Gjennom ørken, jordbruksområder, enorme fjellandskaper og drømmer om California. Du skal gjennom åtte delstater og kjøre 3949 kilometer, med alt den har å by på. Du får med deg Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona og California. Hver delstat har noe unikt og interessant å by på. Få med deg Bluesklubbene og Sears Tower i Chicago, westernbyen Tucumcari og arkitekturen i Santa Fe i New Mexico, Grand Canyon (krever en liten omvei siden den ikke ligger langs Route 66), Hollywood og Santa Monica i Los Angeles. Dette er de store severdighetene. De små er alle de gamle bensinstasjonene, saloonene, spøkelsesbyene, bilmuseene og cowboybutikkene. Så er det landskapet og omgivelsene og menneskene du møter.

Det anbefales å leie en stor bil, for du kommer til å tilbringe mye tid i den. Klimaanlegg er helt nødvendig, det kan være 40 grader mange steder. CD-spiller anbefales, og ta med deg skikkelig musikk som reflekterer sjelen langs veien. Forsikring på bilen er en nødvendighet.
Du må regne med minst to uker for virkelig å få noe ut av Route 66.

Vær forbredt på mye hurtigmat og frokost med donuts og tynn kaffe. Av og til bør du kjøre av fra hovedveien og inn i et av småstedene. Du kommer ikke unna hamburgere, for du er tross alt i USA, men til gjengjeld kan du finne noen riktig gode. I delstaten New Mexico spiser du god meksikansk mat.

Motellene langs veien er bra, rene og lette å finne.  Velg motell fremfor hotell – de er vanskeligere å finne, dyrere og parkeringsavgifter kommer i tillegg. I Chicago og Los Angeles derimot bør du finne et hotell inne i byen. Det er vel verdt prisen å ha kort vei til det meste. Overnatt i Santa Monica når du er i LA, det er prisgunstig, hyggelig og praktisk. I Chicago behøver du ikke bil, men det må du ha i Los Angeles.

Route 66 kan kjøres året rundt, men høysesongen er juli til august.

Unike Reiser tilbyr to pakker: Kjør – Selv, hvor du kun bestiller fly og leiebil gjennom oss. Resten er opp til deg. Eller du kan velge vår Komplette Kjør – Selv pakke, hvor fly, leiebil og alle overnattinger er bestilt på forhånd.

Route 66. Smak på ordet. Frihet. Lang, rett vei. Brede amerikanske biler fra femtitallet. Blues og rock. Hamburgere. Vakkert landskap. Slik lyder myten. Så kjører du!

Pin It on Pinterest